Uit het rommelhok, 15 december 2016
Vreemde snuiters in onze kantine:
Sugarles Vegan Choco Coco Bars, Lemon Drizzle Cake, Cranberry Choco Squares stonden zaterdagochtend uitgestald op de bar. Ze werden goed verkocht. Toch een vreemd contrast met de vertrouwde zakjes Haribo-snoepgoed, de Marsen, Nutsen, Bounties, KitKats en zakjes chips. Duidelijk waait hier een nieuwe wind.
Er is sinds kort een verjongde kantinecommissie in actie en dat is te merken. De aanschaf van een echte echte koffiemachine was een eerste stap. Nu zijn er ook wekelijks andere cakes en breads te krijgen. Het is wel wat duurder dan de gebruikelijke candybars, maar je krijgt er ook wel iets heel lekkers voor. Vooral de Lemon Drizzle cake kan ik aanbevelen. Echt het lekkerste wat ik ooit heb gegeten. Het is vers en eerlijk en smaakt fantastisch.
Lusan Drost maakt deze lekkernijen in haar keukentje in de Pretoriusstraat 15 huis. Naast haar staat haar partner Jeroen Keizer de rauwe koffiebonen uit Brazilië te branden. Samen zijn ze eigenaar van Rum Baba Bakery & Roastery.
Ook onze koffie komt daar vandaan. Die wordt versgebrand in emmers van 6 kilo om de paar weken bij onze kantine afgeleverd. Heerlijk!
Maar er gaat meer gebeuren: Aanstaande zaterdag zijn er een paar heerlijke soepjes te koop, gemaakt door “Soep langs de lijn” (www.soeplangsdelijn.nl) uit Park de Meer. Vrijdagavond 30 december de traditionele oliebollenloop met glühwein en oliebollen toe en zondag 8 januari de aangeklede nieuwjaarsborrel. Allemaal initiatieven van de nieuwe kantinecommissie.
Nog even de leden van deze commissie voorstellen:
Bart Boevink (coördinatie, communicatie en uitvoering “kantineplan”)
Jeffrey So (bardiensten)
Peter Jan Kannegieter (inkopen)
Geline Kottier (inrichting kantine en leiding over de keuken bij evenementen)
Timo Koren (“donderdag kookavond”)
Lucas Bakker (“avondje Lucas” op de dinsdagavond)
Cassandra Salvo (marketing)
Zoals je ziet, zijn er nogal wat nieuwe namen. Timo gaat op donderdagavond lekkere maaltijden verzorgen. Lucas gaat de dinsdagavond opvrolijken met nog door hem te bedenken activiteiten. Geline blijft het leuk vinden om bij bijzondere gelegenheden de regie over de keuken te voeren. Binnenkort gaat ze weer aan de slag tijdens de jaarlijkse oliebollenloop. Ook de hapjes tijdens de nieuwjaarsborrel gaat ze verzorgen.
Twee mooie banen:
Nee, geen atletiekbanen, maar vrijwilligersbanen. De huisvestingscommissie heeft voor het komend jaar de lijst met vrijwilligerstaken rond. Veel klussen en klusjes om het clubhuis in goede staat te houden of beter in te richten. Maar ook twee nieuwe verantwoordelijkheden voor mensen die wat meer willen dan incidenteel klussen. De eerste is de functie van “coördinator schoonmaak” en de tweede “beheerder baan en clubhuis”. Zelfstandige taken, waarbij jij de verantwoordelijkheid draagt en vooral anderen het werk laat doen.
De schoonmaakcoördinator geeft opdracht aan het tweemans schoonmaakbedrijfje dat sinds jaar en dag ons clubhuis schoonmaakt. Ook regelt hij of zij samen met Jeffrey So, de kantinebeheerder, het schoonhouden van de kantine door onze vrijwilligers. De ramen moeten ook regelmatig gewassen worden. Er zijn nu veel klachten over het schoonhouden van de toiletten, de kantine en de ramen. Een pracht van een uitdaging dus.
De tweede baan is “beheerder clubhuis en baan”. Onze vereniging huurt clubhuis en baan van de gemeente Amsterdam, maar dat betekent niet dat al het nodige onderhoud automatisch gebeurt. Iedere bewoner van een huurhuis kan daar over meepraten. Waarschijnlijk is het niemand opgevallen, maar al de buitendeuren van ons clubhuis hebben nieuwe scharnieren gekregen, zijn opnieuw afgehangen en zijn weer fris geschilderd. Op de baan is een nieuwe hoogspringbak gebouwd en zijn de luiken van de polsstokhoogkist gerepareerd. Dat gaat niet vanzelf. Daaraan voorafgaand is veel gebel, gesleur, gemopper en gedoe geweest. Tot nu toe deed ik dat, maar eigenlijk wil ik daar zo langzamerhand wel vanaf. Wie wil dat van me overnemen?
Meer informatie en aanmelden bij Bart Boevink, de verenigingsmanager, of bij mij.
Trainen voor de Nescioloop en andere lopen:
Even was ik bang dat het dit jaar niet zou lukken om voorafgaand aan de Nescioloop een serie voorbereidingstrainingen te organiseren. Maar gelukkig heeft Anneke Nass het initiatief genomen om deze clinic weer te organiseren. De Nescioloop is op zondag 9 april en de clinic start in de week van 16 januari. De clinic duurt dus twaalf weken. Waarschijnlijk komt er weer de mogelijkheid om op verschillende dagen te trainen. Meer informatie binnenkort op de eigen website: Nescioloop.nl.
Waarom mijn zorgen over deze clinic? In het kader van de clubbegroting voor 2017 zijn we uitgegaan van behoorlijk wat inkomsten uit het organiseren van dit soort clinics. Het plan was en is om gedurende het hele jaar hardloopclinics aan te bieden. Als dit een beetje draait verdient de vereniging daar flink wat geld mee. Geld dat we hard nodig hebben om de begroting sluitend te krijgen.
De bedoeling is om direct na de Nescioloop te starten met een Dam tot Damloop-clinic. De Dam tot Dam is op zondag 17 september. De clinic wordt uitgesmeerd over 23 weken, waarbij op elk gewenst moment kan worden ingestapt. Een beetje te vergelijken met de manier waarop onze vrienden van de atletiekvereniging Atos uit Noord dit al sinds jaar en dag organiseren. Het enige dat wij niet kunnen aanbieden is: gegarandeerde inschrijvingen voor de wedstrijd. Dat zullen de lopers dus zelf moeten doen. De inschrijving voor de Dam tot Dam opent begin maart (waarschijnlijk 4 maart). Wees er snel bij, want de startnummers zijn meestal binnen een paar uur uitverkocht. Onze Dam tot Dam-clinic start in de week van 10 april.
Vervolgens wordt eind augustus gestart met de 10K-clinic ter voorbereiding op de Middenmeerloop. De Middenmeerloop is op zondag 29 oktober.
En zo is het jaar weer bijna helemaal belegd met clinics voor niet-leden; een leuk alternatief voor het verenigingslidmaatschap. Dankzij de inzet van mensen als Anneke Nass, Tjidde Boers en onze onvolprezen hardlooptrainers gaat dit zeker lukken.