Uit de bestuurskamer, 25 januari 2016

door Hans Hofstede, voorzitter AV’23

IJsklompjes
Het was erg koud op donderdag 7 januari. Geline had gezorgd voor lekkere hapjes, alle waxinelichtjes waren aangestoken en er was voldoende bier en mineraalwater in huis. Toch wilde het maar niet warm worden en dat was mijn schuld. In mijn ijver om ons energieverbruik te halveren, had ik de nieuwe “slimme” thermostaten zodanig afgesteld, dat de kantine overdag en ‘s nachts afkoelt naar 7,5 graden en dan ‘s avonds gaat opstoken naar 19,5 graden. Vrij onnozel gedacht eigenlijk. Na uitleg van Gerard Lijnzaad heb ik het licht gezien. Met maar drie radiatoren in de kantine + keuken heeft de kantine ongeveer een uur nodig om één graad warmer te worden. Ik heb nu de nacht en dag-temperatuur op 15 graden gezet en het probleem lijkt opgelost. De ketel begint nu vier uur van te voren met opstoken. Gemoduleerd noemen ze dat, geloof ik. Afgelopen donderdagavond was het in ieder geval lekker warm en er was heerlijke erwtensoep met roggebrood en katenspek, bereid door Theo den Haan. Overigens kan ik iedereen aanbevelen om op de donderdagavond gewoon even langs te komen. Vanaf negen uur is het erg gezellig in onze kantine en er is altijd wat te eten. Aanstaande donderdag 28 januari is het stamppotjesavond. Als je dan mee wilt eten ben je van harte welkom, maar moet je je wel even opgeven bij Geline Kottier. Dan kan ze er rekening mee houden bij de inkoop.

Vrijwilligers van het jaar 2016
Op zondag 10 januari was bij ons in de kantine de jaarlijkse nieuwjaarsborrel. Daar hoorde ook bij de uitreiking van de flessen “champagne” aan de meest opvallende vrijwilligers van het afgelopen jaar. De selectie gebeurt op voordracht. Tevens wordt gekeken naar de lijstjes van voorgaande jaren. De voorkeur gaat uit naar “nieuwe namen”. ook deze keer is het weer gelukt om een kakelvers lijstje samen te stellen:

  1. Sonja Gortzak (moeder van Thomas Hughes). Zij verzorgt sinds kort de nieuwsbrieven voor de jeugd en wordt onze nieuwe webredacteur voor de jeugdpagina.
  2. Chris de Veer. Hij is sinds jaar en dag de grote coördinator van de vrijwilligers bij evenementen en wedstrijden van de jeugd. Hij is intensief betrokken bij de organisatie van de Diemercross en één van de initiatiefnemers van de Hardloopavond4daagse, ook wel genoemd de IJburg-marathon. Inmiddels is deze vierdaagse een instituut geworden. Veel AV’23-vrijwilligers helpen bij dit jaarlijkse evenement.
  3. Jacqueline Kodden. Bij alle grote evenementen en wedstrijden bij ons op de baan bestiert Jacqueline de keuken en de bar. Het is vooral dankzij haar inzet, dat we op dat soort dagen heel leuke omzetten draaien. dit betekent een welkome aanvulling van onze clubkas.
  4. Tjidde Boers. Verdienstelijk hardloper (in de groep van Jan Mens), jurylid en vader van twee jeugdleden van onze club. Maar sinds kort ook gediplomeerd scheidsrechter en dus inzetbaar voor alle atletiekwedstrijden binnen onze regio. En dat gebeurt dan ook zeer regelmatig, want scheidsrechters zijn schaars. Wie van de juryleden volgt?
  5. Jasper ter Stroot. Tot 1 januari 2016 was Jasper penningmeester van onze vereniging. Hij heeft in de jaren dat hij penningmeester was de financiële administratie vereenvoudigd en overzichtelijk gemaakt. Maar vooral heeft hij het bestuur geleerd integer te handelen en te besluiten. Niet dat het bestuur voordien corrupt of frauduleus was, maar het is toch goed om ook de verleidingen te signaleren en bespreekbaar te maken.
  6. Sandra Verkruisen. Dit jaar heeft Sandra leiding gegeven aan de organisatie van de Grote Clubactie. Dit heeft geresulteerd in een maximum opbrengst van €2558,=. Dit bedrag komt geheel ten goede aan de jeugdafdeling.
  7. Kees van den Berg. Kees is al vanaf het begin van de Diemercross intensief betrokken bij de organisatie van deze jaarlijkse blubber-loop. Ook is hij de ongekroonde coördinator van onze hardlooptrainers.
  8. Geline Kottier. Geline staat garant voor knusse gezelligheid in onze kantine op alle donderdagavonden. Ze serveert daar lekkere hapjes uit eigen keuken en coördineert de maandelijkse kookexperimenten op de donderdagavond. Elke keer weer een verrassing. Daarnaast organiseert ze jaarlijks tegen het einde van het jaar de Oliebollenloop, een feestelijke loophappening voor jong en oud, langzaam en snel.
  9. Guus Hoogmoed. Weliswaar is Guus geen vrijwilliger, maar een door de gemeente betaalde kracht die zich als “combinatie functionaris” inzet om schoolkinderen te leiden naar onze atletiekvereniging. Dat is zijn formele opdracht, maar in de praktijk betekent hij veel meer voor onze vereniging. Hij gaf leiding aan het ontwikkelen, op papier zetten en uitvoeren van het opleidingsprogramma voor onze jeugdtrainers, hij begeleidt de nog in opleiding zijnde jeugdtrainers, hij organiseerde het schoolvoetbaltoernooi bij ons op de baan en hij geeft ook zelf trainingen.
  10. Rosa de Jong. Zij is weer terug na een masterstudie in Glasgow. Daarvoor was zij jarenlang lid van ons jeugdbestuur. Maar vooral viel zij op als inspirerend organisator en begeleider van onze jeugdkampen.

Gespecialiseerde trainingen voor junioren
In mijn vorige bericht “Uit de bestuurskamer” vertelde ik iets over de extra trainingen, die junioren bij ons kunnen volgen om zich verder te ontwikkelen in werpen, polstokhoogspringen, estafette en de meerkamp. Daar kreeg ik wat strenge reacties op. Ik was te snel, te voorbarig, incompleet en incorrect geweest. Maar bovenal werd ik aangesproken op het voor mijn beurt praten. Het is aan onze Technische Commissie om hier voorlichting over te geven. En achteraf gezien hebben ze helemaal gelijk. Sorry voor de eventuele verwarring die mijn bericht heeft veroorzaakt. Met de TC is het volgende afgesproken: binnenkort wordt een volledig overzicht van alle trainingen voor de Junioren op onze website gezet, onder “Trainingen pupillen en junioren”. De Technisch Commissie sleutelt hier nu nog wat aan, maar dan hebben we een compleet overzicht, inclusief alle gespecialiseerde trainingen met trainingstijden, namen van trainers en voorwaarden voor deelname. Een indrukwekkend lijst met een aanbod van 22 trainingen, gegeven door negen trainers. Maar de essentie is dat de algemene trainingen voor alle leden uit de betreffende leeftijdsgroep zijn en dat deelname aan de specialisatie-trainingen altijd in samenspraak tussen de hoofdtrainer en de atleet wordt bepaald.

Verenigingscoördinator
Nu de oproep voor sollicitanten voor de functie van verenigingscoördinator is geplaatst op onze eigen website en op de website www.sportknowhowxl.nl komen de sollicitaties langzaam binnen. Ons streven is om op 1 maart de sollicitatie-mogelijkheid af te sluiten en op vrijdag 4 maart de door de sollicitatiecommissie geselecteerde kandidaten te ontvangen. De sollicitatiecommissie bestaat uit vertegenwoordigers van het verenigingsbestuur, het jeugdbestuur en de evenementenorganisatie. Een breed samengestelde sollicitatiecommissie is van belang om de nieuwe functionaris een zo groot mogelijk draagvlak mee te geven.
Als alles goed gaat kunnen we tijdens de voorjaars-ALV op donderdag 17 maart de verenigingscoördinator voorstellen.
Minstens zo belangrijk is te zorgen voor het tijdig inrichten van de werkplek van onze nieuwe medewerker. Daarvoor moet de bestuurskamer opgeknapt worden. Vijf vrijwilligers hebben zich al gemeld om deze klus te klaren. Maar er kan nog wel iemand bij. Het is veel werk en er is haast geboden. De boel moet uitgeruimd, opgeschilderd en ingericht worden. Ook moet het slot op de deur vernieuwd worden en de verlichting worden aangepast.