Uit de bestuurskamer, 31 augustus 2010
Het is dinsdagmiddag 31 augustus drie uur en de baan is geheel verlaten. De mensen van Oranjewoud beginnen vroeg en gaan vroeg naar huis. Gisteren en vandaag hebben ze de ”maaitegels” (wat zijn dat?) weggehaald. Ook zijn ze begonnen met het vernieuwen van de bestrating rond de zandbakken en de aanloopstroken. De drainage-goten rond de baan worden nog deze week hersteld. Dus handen (en voeten) af van die kunstig gemaakte houten kistjes, waar het snel-beton in gestort moet worden! Daarna begint het grote werk: het egaliseren van de onderlaag en het aanbrengen van de (rode) kunststoflagen op de baan en de aanloopstroken. Volgens Oranjewoud hebben ze daar drie weken voor nodig, er van uitgaande dat ze elke (werk)dag kunnen werken. Voor het afwerken en het aanbrengen van de belijning hebben ze nog een week nodig. Als alles mee zit, zijn ze dus klaar op vrijdag 1 oktober. Na het weekend, op 4 en 5 oktober, dekken ze de goten af, ruimen de rijplaten op en herstellen de hekken. Al met al gaat dit dus veel langer duren, dan wij (en ook het stadsdeel) gedacht hadden. Geen vier, maar zeven weken. Ondertussen willen onze atleten zich voorbereiden op de finales en andere wedstrijden, die allemaal in september plaatsvinden. Er zal dus flink geïmproviseerd moeten worden. Onze trainers zullen alles uit de kast moeten halen, maar dat is ze wel toevertrouwd. De club “topatleten” van Els van Noorduyn heeft al (tijdelijk) onderdak gevonden op de baan van AAC, helemaal in het verre westen van Amsterdam.
Natuurlijk hebben we het er gisteren, tijdens de maandelijkse bestuursvergadering van AV ’23, uitgebreid over gehad. Verschillende alternatieven zijn besproken. Zo is er in de Bijlmer nog een 200 meter baan, die we onbeperkt kunnen gebruiken. Maar het is wel een flink stuk fietsen en douche- en kleedruimten ontbreken. Er is ook geen kantine. Gisteren hebben we besloten, in ieder geval met de jeugd, op en rond onze baan te blijven trainen. We kunnen daarbij gebruik maken van “veld 14” (het recreatie/sportveldje naast onze baan) en van het bij-veld van FC Voorland. We zijn vanwege de baanrenovatie ook gedwongen om de clubkampioenschappen 2010 te verplaatsen naar een latere datum. Deze wedstrijden stonden gepland voor 3 oktober, maar dat vinden we wel erg dicht op de geplande einddatum van de baanrenovatie.
Ook hebben we het gehad over de organisatie van de vereniging. Vorige keer hadden we al afgesproken dat we voor een aantal belangrijke aandachtspunten aparte werkgroepen of commissies zouden oprichten of nieuw leven inblazen. Genoemd zijn: de kantine, sponsorwerving, trainingsbeleid en -coördinatie en de wedstrijdorganisatie. Het ziet er inmiddels goed uit: De kantinecommissie is uitgebreid met iemand uit de hardloopgroep en een ouder van een jeugdlid. Ze komen binnenkort met een plan voor meer leven (en daarmee meer inkomsten) in de kantine. Sponsorwerving is een glibberig terrein. Vooralsnog willen we ons beperken tot sponsorwerving voor de “topatleten”, in het verlengde van “de Club van honderd”. Dennis Weijens is vanuit het Bestuur bezig alle (hoofd)trainers van AV’23 bij elkaar te brengen voor een startbijeenkomst van het trainersoverleg of trainingscommissie of hoe het ook mag gaan heten. Michiel Hatenboer is bezig met de herinrichting van de Wedstrijdcommissie. Dat laatste is nog best een klus, want steeds meer oude vertrouwde organisatoren van onze klassieke evenementen en wedstrijden geven aan, dat zij het nu lang genoeg gedaan hebben en dat de jongere garde nu het stokje maar moet overnemen. Dus, Jonge Honden meld je aan bij mij of bij Michiel Hatenboer als je zin (en tijd) hebt om evenementen als de Clubkampioenschappen, de Meermarathon, de Middenmeerloop of de Nescioloop te organiseren! Ook minder jonge honden zijn van harte welkom. De nood is hoog.