Uit het rommelhok,14 november 2016
Koffie met appelgebak
Wat een verrassing. Onlangs had ik een gesprekje met Matty van Ewijk over een onderzoek dat hij gaat doen naar de manier waarop onze club zijn trainers betaalt. Daarover in een volgende aflevering van Het Rommelhok wellicht meer.
We hadden afgesproken in de kantine en ik bestelde twee koffie bij de vrijwilliger van dienst. Tot mijn verbazing vroeg hij wat voor koffie ik wilde hebben, espresso, cappuccino of gewone koffie. Het werd cappuccino. De koffie was heerlijk en werd bovendien geserveerd in een dikke aardewerken kop met bijbehorende schotel. Dat smaakt toch heel anders dan uit een plastic of kartonnen bekertje.
Afgelopen zaterdag ontdekte ik dat je er ook nog een vers stuk appelgebak bij kon bestellen. Het was in de aanbieding: vier euro voor een kop koffie naar keuze met een punt appeltaart. Zoiets had ik nog niet eerder meegemaakt in onze kantine (wie weet er een betere naam?). Blijkbaar is onze kantine bezig zichzelf opnieuw uit te vinden.
Dinsdag 15 november komt de nieuwe kantinecommissie voor het eerst bijeen. Ik kreeg de agenda al te zien en opvallend was dat er begonnen wordt met een kennismakingsrondje. Blijkbaar zijn er een flink aantal nieuwe mensen gevonden, die in de kantinecommissie willen meedraaien. Verder stond er op de agenda: uitbreiding assortiment, betere presentatie, de prijzen, aanschaf pinautomaat, schoonmaak van de kantine en het bijhouden van een evenementenkalender.
Dit is allemaal het werk van Bart Boevink, onze verenigingsmanager. Bravo Bart!
Voor wie er niet bij was
Heeft heel wat gemist. De hele dag was Geline Kottier al bezig met het voorbereiden van al het lekkers dat na afloop van de Ledenvergadering van 31 oktober op tafel werd getoverd. Heerlijke gehaktballetjes in pittige saus, van die opgerolde pannenkoekjes met heerlijke vulling, spiesjes met mozzarella, tomaat en basilicum en nog veel meer lekkers. Geline, het was smullen!
Voorafgaand aan de vergadering was er koffie en gratis huisgemaakt gebak van RumBaba uit de Pretoriusstraat, onze nieuwe koffie- en taartleverancier.
Daartussendoor vond de najaars-ALV plaats, met als belangrijkste agendapunt het vaststellen van de begroting voor het komend jaar.
Opvallend aan deze begroting en aanleiding voor nogal wat vragen is de verwachting dat de kosten in 2017 drieëntwintigduizend euro’s hoger worden dan in 2016. Dit wordt vooral veroorzaakt door de toegenomen kosten van onze trainers en het in dienst nemen van de verenigingsmanager. Daar staat echter tegenover dat door het strategisch inzetten van de verenigingsmanager ook de inkomsten zullen toenemen. Bart’s project “Kantine 2.0” is daar een mooi voorbeeld van. Ook gaat Bart samen met Joost Cosman aan de slag om atletiek-clinics voor bedrijven te organiseren.
Op de ledenvergadering is ook besloten om de contributies voor pupillen, junioren en studenten iets te verhogen. Voor onze pupillen wordt de contributie komend jaar 200 euro, voor junioren 220 euro en voor studenten 225 euro. Met deze verhogingen zitten we ongeveer op hetzelfde niveau als onze Amsterdamse concurrenten Phanos en AAC en hebben we onze begroting voor 2017 weer sluitend gekregen. De vergadering is akkoord gegaan met deze begroting, inclusief de voorgestelde contributieverhogingen.
Vrijwilligerswerk in 2017
Behalve met de kantine is onze verenigingsmanager druk in de weer met zijn hoofdtaak: het organiseren van de inzet van alle vijfhonderd vrijwilligers, waarover onze vereniging elk jaar kan beschikken.
Hij heeft een nieuwe handleiding geschreven, met daarin alle spelregels. Er moet nog wat aan geschaafd worden, maar op woensdag 30 november is het zover. Dan komen alle coördinatoren bij elkaar om de nieuwe spelregels te bespreken en de lijsten met nieuwe functies en vrijwilligerstaken in te leveren. Alles wordt vervolgens door Bart Boevink en Peter Groen verwerkt in het computerprogramma en vanaf 1 januari 2017 kunnen alle leden via “mijnAV23” inschrijven voor de taken en functies van hun keuze.
Dit jaar waren er ongeveer 750 taken en functies, waaruit gekozen kon worden. Het komend jaar zal dat niet anders zijn. Als niet te veel mensen hun vrijwilligerswerk afkopen, hebben we net genoeg vrijwilligers voor alles wat er in de loop van het jaar gedaan moet worden. Maar het zal er om spannen. Vooral de Amsterdam marathon en de Hardloopvierdaagse slaan grote gaten in het vrijwilligerslegioen, terwijl dat geen echte AV23-activiteiten zijn.
Maar beide activiteiten zijn ons wel heel sympathiek en bovendien: met de Amsterdam marathon verdienen we als vereniging elk jaar flink wat geld. De IJburgse hardloopvierdaagse is een mooi promotiemoment voor AV’23 in dit nieuwe stadsdeel.
Echt, petje af voor de inspanningen van Bart en Peter om het hele vrijwilligerscircus op tijd rond te krijgen. Ik heb daar alle vertrouwen in. Dit bouwwerk kan echter alleen overeind blijven als alle betrokkenen het systeem ondersteunen. Ik bedoel dat het alleen maar werkt als alle vrijwilligers zich voor een klus, taak of functie aanmelden via “mijnAV23”. De werving kan op alle mogelijke manieren gebeuren, als de registratie maar via het “mijnAV23” gaat. Alleen dan is voor de systeembeheerders zichtbaar wie zich ingeschreven heeft en wie nog beschikbaar is voor een nagekomen vrijwilligersklus.
Wat is dit?
Dit is een gewichthefplatform. Een wat? Een plankier met een hard maar stroef middendeel waar de gewichtheffer stevig op kan staan en zachte rubberen zijstukken waar de schijven van de halter op kunnen landen zonder de vloer te beschadigen.
Het was er zomaar. Terwijl de huisvestingscommissie vergaderde over de vraag hoe we de door neerploffende schijfhalters beschadigde zandcement dekvloer van het krachthonk het beste konden repareren, ging Sander Stok naar de bouwmarkt en kocht vier latten, wat rubber tegels en een stroeve plaat . Op een vrijdagmiddag schroefde hij de boel in elkaar. En ziedaar: een gewichthefplatform precies boven het beschadigde deel van de betonvloer.
Fantastisch, het ziet er goed uit en reparatie van de onderliggende vloer is niet langer nodig.
Sander, bedankt!